فصل سوّم در مورد روایاتی است که
دربارهي امیرالمؤمنین«سلام الله علیه»وارد شده است. این روایات ـ که متجاوز از هزار روايت است ـ در کتب
متعدّدی از شیعه و سنّي ضبط شده است. در اين فصل به جهت رعايت اختصار، به ده روايت
اشاره ميشود.
روایت اوّل روایتی است که هم
شیعه نقل کرده است و هم اهل سنّت. جالب است بدانید که راوی این روایت عمر بن خطاب
است. او میگوید: شهادت ميدهم که از پیامبر خدا«صلی الله علیه و آله و سلم» شنیدم
که ميفرمودند:
لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وُضِعَتَا
فِي كِفَّةٍ وَ وُضِعَ إِيمَانُ عَلِيٍّ فِي كِفَّةٍ لَرَجَحَ إِيمَانُ عَلِي[1]
اگر تمام آسمانها و زمين را در يک کفهي ترازو
قرار دهند و ايمان علي را در کفهي ديگر، ايمان علي سنگينتر است.
خود امیرالمؤمنین«سلام الله علیه» میفرمايند:
لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِيناً[2]
بسیاری
از چیزها را نمیتوان با چشمِ سر دید؛ مثل خداوند متعال، روز قیامت و امثال اینها.
حضرت میفرمایند: اگر پردهها کنار برود و دیدنِ این چیزها با چشمِ سر هم ممکن
شود، باز برای من تفاوتی ندارد؛ ذرّهای به ايمان و یقینی که الآن به این امور
دارم، افزوده نمیشود.
پی نوشت ها:
[1]. الأمالي (للطوسي)، ص 575؛ مناقب آل أبي
طالب، ج 2، ص 370؛ تاريخ مدينة دمشق، ج 42، ص 341؛ المناقب (للخوارزمي)، ص 130؛ الرياض
النضرة في مناقب العشرة المبشرين بالجنة، ج 3، ص 181؛ نزهة المجالس و منتخب
النفائس، ج 2، ص 207؛ کفاية الطالب في مناقب علي بن أبي طالب، ص 258.
جهت
اطلاع بيشتر از مصادر اين روايت در کتب اهل سنّت ن. ک: إحقاق الحق و إزهاق الباطل
و ملحقات آن، ج 5، صص 613 ـ 618؛ ج 16، صص 406 ـ 410؛ ج 21، صص 580 ـ 585؛ ج 31،
صص 54 ـ 55.
- شبيه
اين روايت در جاي ديگري نيز از عمر نقل شده است که گفت: از پيامبر «صلی الله علیه
و آله و سلم»شنيدم که ميفرمود:
لو وزن إيمان علي بإيمان أمتي لرجح إيمان علي علی إيمان
أمتي إلی يوم القيامة
اگر ايمان علی را با ايمان امتم بسنجند، ایمان علی بر ايمان
آنان تا روز قيامت، برتری خواهد داشت. (مناقب آل أبي طالب، ج 2، ص 9)
يعنی
تمام امّت پيامبر از علما و خلّصين و غيره را تا روز قيامت جمع کنيد، باز ايمان
علی% بر
ايمان آنان برتری دارد.
[2]. مناقب
آل أبي طالب، ج 2، ص 38. جهت اطلاع از مصادر اين روايت در کتب اهل سنّت ن. ک: إحقاق
الحق و إزهاق الباطل و ملحقات آن، ج 7، صص 605 ـ 607.